معرفی عمارت خسروآباد سنندج به همراه تصاویر نقشه ها

65,000 تومان

از ان بخش می توانید فایل Word معرفی معماری عمارت خسروآباد سنندج به همراه تصاویر نقشه ها را می توانید دانلود کنید.

جهت دانلود فایل می توانید آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای دانلود نقشه های اتوکدی عمارت خسروآباد نیز می توانید به این لینک مراجعه کنید. اطلاعات بیشتر در مورد این فایل در بخش توضیحات و تصاویر پایین صفحه آمده است.

توضیحات

در این بخش، فایل Word معرفی عمارت خسروآباد سنندج برای دانلود ارائه شده است. در کنار معرفی معماری این مجموعه، تصاویر نقشه های نما، برش و پلان عمارت خسروآباد نیز در این مجموعه قرار داده شده است. در توضیحات متن، به تایخچه، سیر تحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است. برای دانلود نقشه های اتوکدی عمارت خسروآباد می توانید به این لینک مراجعه کنید.

عمارت خسروآباد در سنندج، خیابان مردوخ، بولوار خندق قرار دارد. این مجموعه نوعی باغ-حیاط محسوب میشود.

براساس منابع و کتیبه موجود، باغ خسروآباد از آثار امان‌الله‌خان بزرگ، حاکم سنندج است. نام فتحعلی شاه قاجار نیز در این کتیبه دیده می شود. عمارت قدیمی باغ بعداً توسط علی‌اکبرخان شرف‌الملک، نوه امان‌الله‌خان به صورت فعلی بازسازی شده است.

در کتاب اسناد تصویری شهرهای ایرانی دوره قاجار نقشه‌ای از شهر سنندج آمده که در سال ۱۸۵۱ میلادی (برابر با ۱۲۶۸ ق) تهیه شده است. در این نقشه، خسروآباد در حومه شهر به صورت باغی با دو عمارت کوچک دیده می‌شود.

این باغ قاجاری براساس نقشه قدیمی موجود و ثبت مؤلف تحفة ناصری در خارج شهر سنندج قرار داشته و امروزه در اثر توسعه شهر در میانه آن واقع شده است.

امروزه بخش کوچکی از باغ و عمارات آن باقی مانده که تنها شامل دو بنای مجزاست که در شرق و غرب حیاط وسیعی واقع‌اند. حیاط صورت اصلی خود را از دست داده و شکل نامنظمی دارد.

حوض صلیبی‌شکل بزرگی در میانه حیاط، آن را به چهار قسمت تقسیم کرده است. این حوض در امتداد محور بناهای دو سوی حیاط واقع نشده و با آن اندکی اختلاف دارد. این امر احتمالاً نتیجه تغییرات انجام شده در دوره‌های مختلف است.

بنای شرقی که عمارت ورودی نیز محسوب می‌شود، عمارت دو رویه و دو طبقه‌ای است که از یک‌سو به محوطه بیرون و از سوی دیگر به حیاط میانه مجموعه می‌نگرد.

بنای غربی مجموعه مجلّل‌تر است و در ارتفاعی معادل یک طبقه بالاتر از کف حیاط قرار گرفته و بدین خاطر صورتی خاص یافته است. این بنا در واقع عمارت کوشک مانند چهارطرفه‌ای است که حوضخانه‌ای با قاعدۀ کشکولی در میانه دارد.

تزئینات بنا در قسمت‌های مختلف شامل رسمی‌بندی‌ها، گچ‌بری‌ها، ارسی‌ها و پنجره‌های چوبی، حجاری‌ها و… قابل توجه‌اند که آسیب زیادی دیده‌اند و نیازمند مرمت هستند.

مشخصات فایل دانلودی معرفی عمارت خسروآباد سنندج:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 19.4 مگابایت

تعداد صفحات: 15 صفحه Word و 18 تصویر

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی عمارت خسروآباد سنندج به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *