معرفی معماری عمارت دیوانخانه شیراز به همراه تصاویر نقشه ها

60,000 تومان

در این بخش فایل Word معرفی معماری عمارت ایوانخانه شیراز به همراه تصاویر نقشه های بنا برای دانلود ارائه شده است.

برای دانلود، می توانید فایل را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش فایل Word معرفی عمارت دیوانخانه شیراز، که با نام عمارت دیوان خانه قوام ملکی و دیوانخانه وکیل نیز شناخته می شود، برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه های نما، برش و پلان عمارت دیوانخانه نیز در این مجموعه قرار دارد. توضیحات متن، به تاریخچی، سیر تحول بنا و نکات معماری آن می پردازد.

عمارت دیوانخانه در شیراز و پیرامون اررگ کریمخان قرار دارد و در گذشته به دیوانخانه کریم خان زند معروف بوده است.

دیوانخانه از جمله آثاری است که کریم‌خان زند در دوره حکومت خود بنا نموده است. دیوانخانه به همراه بناهای دیگری از مجموعه کریم‌خانی گرداگرد میدان وسیعی به نام میدان توپخانه قرار گرفته بود. لردکرزن در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار این بنا را دیده است. وی می‌نویسد باغ دیوانخانه در شمال میدان اصلی مجموعه کریم‌خانی واقع بوده و سردری در کنار میدان داشته است.

باغ دیوانخانه محوطه‌ای مستطیل‌شکل بوده که امروزه قسمت‌هایی از آن با بناهای جدید اشغال شده است. به نقل از کارشناس مرمت بنا، در سال‌های آینده این بناها از محوطه باغ برچیده می‌شود و باغ -همانند صورت اولیه خود- تا لبه میدان امتداد می‌یابد.

بنای دیوانخانه ایوان ستون‌داری در میانه دارد که دو ستون مرمر داشته است. در دوره آقامحمدخان این دو ستون به تهران منتقل و به جای آن‌ها دو ستون چوبی قرار داده شد. سپس ایوان با پنجره ارسی وسیعی پوشیده شد. این پنجره امروزه برداشته شده و ایوان به صورت اصلی خود در آمده است.

دهانه وسيع و ستون‌های مرتفع، فضای نیم‌باز ایوان اصلی را به صورت نقطه شاخصی در نمای بنا درآورده است. در دوره قاجاریان با احداث سقف شیب‌دار بر بالای ایوان و قرار دادن هلالی بر فراز نمای آن، این بنا مطابق سلیقه آن زمان تغییر یافت.

برای دانلود معرفی و نقشه های سایر نمونه های کاخ های تاریخی و باغ های ایرانی به این لینک ها مراجعه فرمایید.

مشخصات فایل دانلودی معرفی عمارت دیوانخانه شیراز:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 13.8 مگابایت

تعداد صفحات: 9 صفحه Word و 11 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری عمارت دیوانخانه شیراز به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *