معرفی معماری مسجد جامع تهران به همراه تصاویر و نقشه ها

65,000 تومان

در این بخش یک فایل word مورد مسجد جامع تهران برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما-برش و پلان مسجد جامع تهران در این مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است.

برای اطلاعات بیشتر تصاویر محصول را ببنید و یا بخش توضیحات را بخوانید. در صورت تمایل به خرید با استفاده از کادر سبز رنگ آن را به سبد خرید اضافه کنید و بلافاصله دانلود کنید.

توضیحات

مسجد جامع تهران، با نام مسجد جامع عتیق تهران یا مسجد جامع بازار تهران نیز شناخته شده است.  این مسجد در خیابان پانزده خرداد، کوچه نوروزخان، بازار مسجد جامع قرار دارد.

در این بخش یک فایل word در مورد معماری مسجد جامع تهران برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما، برش و پلان مسجد جامع تهران دراین مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است.

این فایل word شامل این مطالب است:

  • معرفی مسجد جامع تهران
  • کتیبه های تاریخی بنا
  • بانی و سازندگان بنا
  • سیر تحول بنا
  • تصاویر بنا و تصاویر نقشه ها
  • منابع و مآخذ

مسجد جامع عتیق تهران، قدیمی‌ترین مسجد پایتخت فعلی ایران است. این مسجد در مرکز محله بازار تهران و در نزدیکی مسجد سلطانی (شاه) قرار دارد. به لحاظ وجود دو مسجد در بازار، فاصله بین این دو مسجد و بازار آن را بین‌الحرمین نامیده‌اند که اکنون نیز این نام به بازار بین‌الحرمین اطلاق می‌شود.

از تاریخ احداث این مسجد اطلاع دقیقی در دست نیست. به شهادت کتیبه‌های موجود در زیارتگاه‌های شهر تهران قدیم، قسمت اصلی و قدیمی پایتخت از قرن نهم هجری رو به آبادی و رونق می‌رفته است و بدین لحاظ تردیدی نمی‌توان داشت که مسجد جامع تهران هم لااقل در قرن نهم هجری موجود و دائر بوده است. لیکن آنچه در حال حاضر در مسجد مزبور دیده می‌شود، اثری قدیمی‌تر از قرن سیزدهم هجری به نظر نمی‌رسد که امری طبیعی است، چراکه پس از برگزیده شدن تهران به پایتختی، بنای مسجد جامع تهران نیز مکرر تجدید و توسعه‌یافته است (حبیبی، 1388). کالبد کنونی این مجموعه که شامل هفت شبستان مختلف است، علی‌رغم اینکه به جهت توسعه و مرمت‌های ادواری دچار عدم تناسب در اجزا و دارای ظاهری غیریکپارچه شده است، اما ازاین‌جهت که گنجینه‌ای از معماری ادوار مختلف را در خود جای‌داده، بسیار ارزشمند و واجد توجه است.

قدیمی‌ترین سند موجود در زمینه ساخن مسجد نقشه‌هایی است که در سال 1275 توسط یک فرانسوی به نام کرشیش از تهران تهیه گشته است. در این نقشه بنای مسجد جامع به همین صورت فعلی آمده و نشان می دهد بیشتر قسمت‌های بنا تا این تاریخ ساخته شده است. معماری بخش‌های مختلف حاکی از شکل‌گیری تدریجی مجموعه بناست. در کتاب «مرآت البلدان» تاریخ ساخت اولین قسمت بنا در سال 1072 و در عهد شاه‌عباس دوم صفوی ذکر شده است. مؤلف کتاب «آثار تاریخی تهران» معتقد است مسجد جامع لااقل در قرن نهم موجود و دایر بوده لکن آنچه در حال حاضر دیده می‌شود قدیمی‌تر از قرن سیزده به نظر نمی‌رسد.

اولین بنای مسجد شامل شبستان کوچکی است که در جنوب غربی مجموعه فعلی قرار دارد. این شبستان دارای حیاط کوچکی در جانب شمالی خود بود. در سال 1202 شبستان دیگری در شرق شبستان اول احداث می‌گردد. بعدها شبستان دوم به‌طرف کوچه بازارچه توسعه‌یافته، بخش جنوبی این شبستان در محل یک منزل مسکونی ساخته می‌شود. در حدود سال‌های 1238 تا 1240 شبستان بزرگ مسجد در شرق مجموعه بنای فعلی ساخته شد و به‌تبع این گسترش، حیاط مسجد به شکل امروزی درآمد. پس از مدتی شخصی موسوم به حاج سلطان منزل خود را تبدیل به شبستان فعلی در جانب جنوب شرقی مسجد کرد. در سال 1389 فضای کتابخانه بر روی این شبستان احداث شده است. این قسمت به سبک جدید و با سقف‌های شیب‌دار ساخته شده است و با سایر بخش‌ها هماهنگ نمی‌باشد. در سال‌های اخیر دیگر قسمت‌های بنا نیز با سقف شیب‌دار پوشانده شده و صورت گذشته بنا را خدشه‌دار کرده است.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری مسجد جامع تهران

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 43.5 مگا بایت

تعداد صفحات: 14 صفحه Word و 15 تصویر

برای مشاهده اطلاعات و برداشت سایر بناهای تاریخی تهران یا مساجد تاریخی می توانید روی لینک کلیک کنید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری مسجد جامع تهران به همراه تصاویر و نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *