معرفی معماری مسجد رحیم خان به همراه تصاویر و نقشه ها

36,000 تومان

در این بخش یک فایل word در مورد معماری مسجد رحیم خان اصفهان برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما، برش و پلان مسجد رحیم خان اصفهان دراین مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است.

برای دانلود فوری فایل می تواند آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

همچنین، برای دانلود نقشه های اتوکدی مسجد رحیم خان به این لینک مراجعه کنید.

توضیحات

در این بخش یک فایل word در مورد معماری مسجد رحیم خان اصفهان  برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما، برش و پلان مسجد رحیم خان اصفهان دراین مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است. مسجد رحیم خان  در شهر اصفهان، خیابان طالقانی واقع شده است. این مسجد مربوط به دوره قاجار می باشد.

این فایل word شامل این مطالب است:

  • موقعیت قرار گیری بنا
  • تاریخ گذاری براساس اسناد تاریخی
  • تاریخ گذاری براساس کتیبه های موجود
  • روند شکل گیری بنا
  • بانی و سازندگان بنا و شخصیت های وابسته به مسجد رحیم خان
  • اندام های بنا
  • اطلاعات منابع مؤلف
  • سیر تحول بنا
  • منابع و مآخذ

مسجد – مدرسه رحیم خان در مرکز محله نو اصفهان واقع شده و به‌نوعی نقش مرکز آن محله را درگذشته ایفا می‌کرده است. بنا دارای سه ورودی در سه ضلع مختلف است که این مسئله موجب اتصال بنا به سه قسمت مختلف محله شده است. این امر سبب شده که اهالی حتی تا زمان حاضر از میانسرای بنا به‌عنوان محل گذر استفاده کنند.

مسجد – مدرسه رحیم خان از جمله بناهای اواخر دوره قاجار در شهر اصفهان محسوب می‌شود. دلیل این مدعا نیز علاوه بر کتیبه‌های تاریخ‌دار مسجد، نوشته ارباب اصفهانی (۱۲۳۴۔ ۱۳۱۴ق) مؤلف کتاب نصف جهان فی تعریف الاصفهان است که همزمان با ساخت این مسجد می‌زیسته و در کتاب خود از این بنا و بانیان آن یاد می‌کند.

کتیبه‌های موجود در قسمت‌های مختلف بنا دارای تاریخ‌های گوناگونی می‌باشد.

کتیبه های بنا شامل:

  • کتیبه سرد شرقی
  • کتیبه های ایوان جنوبی
  • کتیبه محراب شبستان جنوبی
  • کتیبه ستون های سنگی مسجد
  • کتیبه سنگاب
  • کتیبه ایوانچه های نمای شمالی میانسرا
  • کتیبه ایوان غربی
  • کتیبه سردر شمالی

بر اساس تاریخ‌های به‌دست‌آمده از کتیبه‌ها و تاریخی که ارباب اصفهانی به آن اشاره کرده، می‌توان به طور تقریبی روند شکل‌گیری بنا را بازسازی کرد. در کنار موارد گفته شده مصاحبه با سالخوردگان محله و بازماندگان میرسیدحسن مدرس نیز کمک شایانی به ترسیم این روند کرد. بنا بر صحبت یکی از نوادگان آقای مدرس، قبل از ساخته‌شدن بنا، در مکان آن باغی قرار داشته که به آقای مدرس هدیه داده می‌شود. ایشان نیز به وقف زمین باغ جهت ساخت مسجد – مدرسه تصمیم می‌گیرند. بازارچۀ قرار گرفته در شمال مسجد بنا بر گفته اهالی بعد از شکل‌گیری مسجد به وجود آمده است. اهالی معتقد‌ند که این بازارچه از ابتدا مسقف نبوده و در مرمت و بازسازی آن که مربوط به سال‌های اخیر است، به‌صورت مسقف درآمده است.

بانی مسجد میر سید حسن مجتهد اصفهانی (میرسید حسین محله نوئی، متوفی به سال 1273) بوده است که پس از فوت وی دنباله اقدامات از حدود سال 1280 توسط محمد رحیم خان بیگلربیگی و برادرانش انجام شده است. معمار مسجد استاد آقاجونی و معمار شبستان شمالی آن استاد علی‌اصغر و دیگر هنرمندان دست‌اندرکار حسن خان خطاط، آقاجان کاشی‌پز، حسین کاشی پزو علی نقاش بوده‌اند. خدمت و سرکاری بنای مسجد از احمدخان ایلگی (ایلبگی) بوده است. سنگاب ایوان جنوبی توسط شخصی به نام اسد وقف شده است.

فضاهای مسجد – مدرسه رحیم خان را می‌توان به سه عرصه اندام‌های عبادی، آموزشی، و خدماتی – ارتباطی تقسیم کرد.

کتیبه‌های موجود در بنا نشان می‌دهد ساخت بنا از سال 1290 تا 1304 به طول انجامیده و انجام تزئینات آن تا سال 1378 ادامه داشته است.

کاشی‌کاری پشت‌بغل‌های نمای خارجی غرفه‌های ضلع شمالی بنا در سال 1378 و کاشی‌کاری سردر شرقی به سال 1341 ه. ش انجام شده که طراح هر دو آنها حاج عباس کرباسیون بوده است. اولین مرمت بنا در حدود چهار سال پیش صورت‌گرفته که طی آن کف گنبدخانه سنگ‌کاری شده است. کاشی‌کاری ایوان و حجرات طبقه بالا در دو دهه گذشته توسط مردم شروع شده اما ناتمام باقی‌مانده به‌طوری‌که نما و ایوان اصلی آن تزئینی ندارد. مسجد رحیم خان در زمان حکومت رضاخان پهلوی به مدت پنج سال به سربازخانه تبدیل شد و پس از آن بیش از سه سال گداخانه بوده است تا اینکه حدود چهل سال پیش عملکرد اصلی خود را بازمی‌یابد.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری مسجد – مدرسه رحیم خان 

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 32 مگا بایت

تعداد صفحات: 44 صفحه Word و 34 تصویر

برای دانلود نقشه های اتوکدی مسجد رحیم خان به این لینک مراجعه کنید.

تصاویر محصول

 

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری مسجد رحیم خان به همراه تصاویر و نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *