معرفی کاخ دارآباد تهران به همراه تصاویر نقشه ها

45,000 تومان

در این بخش فایل معرفی معماری کاخ دارآباد تهران به همراه تصاویر نقشه های بنا برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فایل آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش، فایل Word معرفی کاخ دارآباد تهران (معروف به کاخ مظفری دارآباد) برای دانلود ارائه شده است. همچنین تصاویر نقشه های نما، برش و پلان کاخ دارآباد نیز در این مجموعه قرار دارد. در بخش توضیحات به کتیبه ها، تاریخچه، سیرتحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است.

کاخ دارآباد کاخی قاجاری است که در تهران، انتهای خیابان دارآباد، محوطه بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد.

کاخ مظفری دارآباد که مربوط به دورۀ قاجار است تشابهاتی به لحاظ طرح و ویژگی‌های معماری با کاخ مظفری اوشان دارد. به‌عنوان‌مثال معماری برون‌گرا، محوریت راه‌پله در آکس پلان، ایوان‌های وسیع در جلوی ساختمان، تزیینات گچ‌بری از ویژگی‌های معماری این کاخ می‌باشد. این کاخ در منطقه شمیرانات در حاشیۀ جنوبی رشته کوههای البرز در انتهای خیابان دارآباد واقع‌شده است. این عمارت دارای دوطبقه است. در بخش جنوبی بنا ایوانی قرار دارد که پلکانی از گوشه جنوب غربی دسترسی به بنا را امکان‌پذیر می‌نماید. اتاق‌های طبقه اول ساده و فاقد تزئینات خاصی است. اتاق‌های طبقه فوقانی، با تزئینات پرکاری همانند: آینه‌کاری و گچ‌بری آراسته‌شده است.

این کاخ به دستور مظفرالدین‌شاه قاجار ساخته شده است. براساس کتیبه موجود باغ شاه آباد را میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان، صدر اعظم خرید و میرزا محمودخان حکیم‌الملک، وزیر دربار، عمارت آن را بنا نمود. سازنده این کتیبه در انتها حسین حجّار معرفی شده است.

عمارت دارآباد از معدود بناهای درباری است که به طور کامل در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار احداث شده است. در حال حاضر این باغ و بناهای آن به بیمارستان مسلولان و عمارت اصلی آن به مدیریت بیمارستان اختصاص دارد.

عمارت اصلی باغ، ساختمانی دو طبقه با سقف شیروانی است. به نظر می‌رسد که ساختمان در ابتدا حجمی مکعب مستطیل داشته که پلکان آن با حجمی مدور و قاعده بیضی از پشت بنا بیرون زده بود.

نماهای بنا امروزه پوشیده از اندود ساده سیمان است. نمای اولیه بنا از آجرهایی با نقش برجسته پوشانده شده بود که امروزه نیز قسمتی از آن در نمای اصلی ساختمان باقی است.

برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر کاخ های تاریخی به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی کاخ دارآباد تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 15 مگابایت

تعداد صفحات: 12 صفحه Word و 13 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی کاخ دارآباد تهران به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *