معرفی معماری کاخ باغچه جوق ماکو به همراه تصاویر نقشه ها

16,500 تومان

در این بخش فایل Word معرفی معماری کاخ باغچه جوق ماکو به همراه تصاویر نقشه ها و پلان آن برای دانلود ارائه شده است.

برای دانلود فوری فایل آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word با موضوع معرفی معماری کاخ باغچه جوق ماکو به همراه تصاویر نقشه های عمارت برای دانلود ارائه شده است. این بنا با نام عمارت امان الله خان ماکویی نیز شناخته شده است. علاوه بر متن توضیحات در مورد این کاخ، تصاویر مختلف ان به همراه تصاویر نقشه های نما، برش و پلان کاخ باغچه جوق نیز ارائه شده اند. در توضیحات متن، به تاریخچه، سیر تحول بنا . نکات معماری آن پرداخته شده است.

کاخ موزه باغچه جوق، مقر اقامت سردار ماکو در دوره قاجار بوده است. این بنا در یک کیلومتری شهر ماکو و در روستای باغچه جوق قرار داد. براساس منابع موجود، بانی این کاخ تیمور تیموری معروف به سردار اقبال‌السلطنه ماکویی از حکام و سرداران مظفرالدین‌شاه قاجار بوده است.

از سال ۱۳۶۴ ش این بنا به موزه تبدیل شده و اثاثیه نفیس و لوازم شخصی سردار اقبال‌السلطنه ماکویی در آن به نمایش در آمده است. در سال‌های اخیر باغ و محوطه این کاخ ساماندهی شده و طی آن حصار سنگی و سنگ‌فرش باغ مرمت و فضای سبز آن احیاء شده است.

کاخ بناهای متعددی دارد که مجموعه آن‌ها درون باغ بزرگی قرار ‌گرفته‌اند. این باغ بر روی شیب طبیعی دامنه کوه واقع شده و بخشی از آن -که عمارت اصلی در آن قرار دارد- در سطحی پایین‌تر قرار گرفته و مسطح است. دیگر بناهای باغ شامل ساختمان سنگی موسوم به آشپزخانه و بناهای حمام و گلخانه در بخش مرتفع‌تر و شیب‌دار باغ واقع شده‌اند.

در قسمت‌های مختلف کاخ باغچه جوق تزئینات چشم‌گیری دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به قوس‌های تزئینی درگاه‌ها، قطاربندی، انواع کاغذ دیواری و بخاری‌های دیواری زیبا اشاره کرد. مهم‌ترین بخش در هر یک از دو نمای اصلی بنا، بخش میانی است، قوس تزئینی در رخبام این قسمت نماها، بر مجموعه حوضخانه و فضاهای پیرامونش تأکید می‌کند. دو قسمت طرفین نمای جلویی پیش‌تر آمده و عناصر تزئینی ملهم از معماری اروپا رخبام این قسمت‌ها را می‌شکند و یادآور معماری قصرهای اروپایی است.

به طور کلی می‌توان گفت ترکیب فضاهای این بنا، تقسیمات و اختتام نماها و عناصر تزئینی آن به سبک معماری فرنگی است که آثاری از معماری ایرانی مانند حوضخانه و پنجره‌های ارسی در خود دارد.

برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر کاخ های تاریخی به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی معماری کاخ موزه باغچه جوق ماکو:

نوع فایل ها: DOCX (ورد قابل ویرایش) و تصویر (JPG)

حجم فایل فشرده: 15.7 مگابایت

تعداد صفحه: 12 صفحه ورد و 14 تصویر.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری کاخ باغچه جوق ماکو به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *