معرفی معماری کاخ سلیمانیه کرج به همراه تصاویر نقشه ها

45,000 تومان

در این بخش فایل Word معرفی معماری کاخ سلیمانیه کرج به همراه تصاویر نقشه های بنا برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری، فایل با به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word با موضوع معرفی معماری کاخ سلیمانیه کرج برای دانلود ارائه کرده ایم. همچنین تصاویر نقشه های نما، برش و پلان کاخ سلیمانیه به همراه تصاویر بنا در این مجموعه قرار دارد. در متن به تاریخچه، سیرتحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است.

کاخ سلیمانیه، بنایی قاجاری است و  در کرج، بولوار امام زاده حسن واقع است و اکنون در محوطه پردیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارد.

براساس اغلب منابع موجود، این کاخ به دستور سلیمان میرزا فرزند فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. ولی درووی در سفرنامه خود آن را از آثار فتحعلی‌شاه دانسته است. در کتاب تاریخ عضدی معمار این بنا، صدر اصفهانی پدرزن سلیمان‌میرزا و از معماران سرشناس آن زمان معرفی شده است.

بر نقاشی دیوار غربی تالار نام نقاش آن عبدالله نوشته شده است. این هنرمند، میرزا عبدالله نقاش باشی خاصّه، نقاش پرده معروف سلام فتحعلی‌شاه در کاخ نگارستان تهران در سال ۱۲۲۸ نیز بوده که امروزه از بین رفته است.

براساس کتاب کرج‌نامه قلعه و کاخ سلیمانیه مجموعه‌ای مفصل و شامل قسمت‌های زیر بوده است: عمارت گلشن، ساختمان کلاه‌فرنگی، بیرونی و حرم‌سرای فتحعلی‌شاه، ساختمان اندرونی، برج بلند، فرّاش‌خانه، عمارت درقرمز، باغ انگوری، باغ فراش آباد، باغ‌شاه اول، باغ‌شاه دوم و باغ فردوس.

زرین‌تاج شیبانی با توجه به تصاویر قدیمی باقی‌مانده در آلبوم‌های سلطنتی، می‌نویسد که برج مورد اشاره اوژن فلاندن در پنج طبقه بنا شده بود که در طبقه اول مقطع چهارگوش و در طبقات بالایی مقطع هشت‌گوش داشت. بر بالای برج مهتابی هشت‌گوشی قرار داشت که ابعاد آن کوچک‌تر از بنای اصلی و با دست‌اندازهای مشبّک محصور شده بود.

از مجموعه وسیع قدیمی، امروزه تنها یک ساختمان باقی‌مانده -احتمالاً‌همان کلاه فرنگی باشد که در سفرنامه‌ها آمده است- در عکس‌های قدیمی باقی‌مانده، ادامه این ساختمان و برج و حصاری دیده می‌شود که محوطه این بنا را محصور می‌نمود. امروزه دانشکده کشاورزی کرج در این قسمت قرار گرفته و بنای یاد شده در محدوده این دانشکده واقع شده است.

بنای فعلی کاخ سلیمانیه کوشکی دو رویه با قاعده مستطیل و شامل دو بخش فوقانی و تحتانی است. فضاهای مهم بنا در بخش فوقانی قرار دارد و در واقع بخش اصلی بنا را تشکیل می‌دهد.

ردیف پلکان‌های دو طرف تالار از دو ضلع بنا مستقیماً به طبقه بالا راه می‌یابد. در تالار طبقه بالا تزئینات نقاشی با طرح گل و بوته دیوارها را فرا گرفته که براساس شواهد موجود این تزئینات روی نقاشی‌های قدیمی‌تر را پوشانده است. بالای این تزئینات، دو نقاشی دیواری بزرگ بر دیوارهای جانبی تالار دیده می‌شود. یکی از این نقاشی‌ها جلوس آقامحمدخان قاجار و دیگری جلوس فتحعلی‌شاه قاجار را بر تخت طاووس نشان می‌دهد که در هر یک افراد دیگری از خاندان قاجار نیز تصویر شده‌اند.

برای مشاهده معرفی معماری سایر کاخ های تاریخی به همراه نقشه ها به این لینک مراجعه نمایید.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری کاخ سلیمانیه کرج:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 23.7 مگابایت

تعداد صفحات: 14 صفحه Word و 15 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری کاخ سلیمانیه کرج به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *