معرفی مجموعه عمارت مسعودیه تهران به همراه تصاویر نقشه ها

45,000 تومان

در این بخش فایل Word معرفی معماری مجموعه کاخ مسعودیه تهران به همراه تصاویر نقشه های پلان، نما و برش ها و عکس های بناهای مختلف آن برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود، می توانید فایل را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word با موضوع معرفی مجموعه عمارت مسعودیه تهران، محدوده میدان بهارستان، برای دانلود ارائه شده است. به همراه نوشتار، تصاویر نقشه های پلان، نما و برش مجموعه مسعودیه به همراه تصاویری از بناهای مختلف آن همراه فایل ارائه شده. در این مبحث به تاریخچه، سیر تحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است. همچنین عمارت های سردر، مشیرالملکی، سیدجوادی و سفره خانه، دیوانخانه و محوطه بین آن ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

عمارت مسعودیه در تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان قرار دارد و با شماره 2190 در آثار ملی ایران ثبت شده است.

بر اساس کتیبه ها و منابع موجود، بانی مجموعه بنای مسعودیه، مسعود میرزا ظلّ السّلطان فرزند ناصرالدّین شاه بوده و بنا به سرکاری رضا قلی خان ملقب به سراج الملک احداث شده است. این مجموعه به معماری استاد شعبان معمارباشی، بنا گردیده است. خطّاط کتیبه سردر عمارت ورودی، عبدالحسین زرین قلم بوده و در کتیبه سردر کالسکه رو، استاد سازنده آن حاج حسین کاشی ساز و خطّاط آن ابوالقاسم معرفی شده است. کتیبه سرسرای دیوانخانه، به نظر کارشناسان، به خطّ استاد میرزا غلامرضا نگاشته شده است.

با توجه به خاطرات ظلّ السّلطان، پیش از احداث مجموعه مسعودیّه این باغ به میرزاآقاخان و سپس پسرش نظام الملک تعلق داشت و نظامیّه خوانده می شد. در سال 1290 ظلّ السّلطان باغ را خرید و چنانچه در خاطرات سال 1292 می نویسد این باغ به مسعودیّه ملقب شد.

به نظر می رسد که عنوان نظامیّه پس از تملّک آن توسط مسعود میرزا، در سایه عنوان مسعودیّه قرار می گیرد و می توان گفت که نام مسعودیّه به عمارات دولت خانه، بیرونی و سردر اطلاق می شود و عمارت نظامیّه، احتمالاً اندرونی و بخش زندگی خصوصی ظلّ السّلطان در آن مجموعه بوده است.

در سندی مورّخ 1328، مجموعه مسعودیه مشتمل بر بناهای زیر ذکر شده است: عمارت بیرونی و دیوانخانه و باغ و عمارت مشیریّه و سردرب و خلوت کوچک آن و عمارت سیّدجوادی و حیاط آبدارخانه و عمارت حکیمیّه و حیاط بیرونی آن و عمارت بزرگ و باغچه و حمام و اندرون و حیاط حسینیّه و آشپزخانه جنب آن و حیاط مسکونی آقا سیّدجعفر وصل به حسینیّه و طویله ها و کالسکه خانه و آشپزخانه و انبارها و چهار باب دکاکین. بر اساس نقشه عبدالغفار، این مجموعه در زمینی به وسعت 4 هکتار قرار گرفته بود و آنچه امروز باقی مانده نیمه غربی مجموعه است که در حدود 5/1 هکتار وسعت دارد.

عمارات مجموعه، با تقدّم و تأخّر نسبت به یکدیگر احداث شده¬اند به طوری که بناهای سردر، خلوت، مشیریّه و سیّدجوادی، مقدّم بر بنای دیوانخانه و سفره خانه، و عمارت سردر پیاده، مقدّم بر ساختمان واقع در شمال حیاط خلوت، ایجاد شده است.

مجموعه بنا در ابتدا از سه بخش شرقی، مرکزی و غربی تشکیل شده بود. بخش شرقی شامل اندرونی مجموعه بوده که از بین رفته است و امروزه اطلاعات بسیار کمی در مورد این بخش در دست است. تنها در یک عکس قدیمی جبهه جنوبی حیاط اندرون دیده می شود که به حیاط دیوانخانه نیز بازشو داشته است. در این ضلع حجره هایی مابین حیاط دیوانخانه و حیاط اندرون قرار گرفته بود.

برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر بناهای تاریخی در تهران به این لینک مراجعه فرمایید.

مشخصات فایل دانلودی مجموعه عمارت مسعودیه تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 60.5 مگابایت

تعداد صفحات: 34 صفحه Word

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی مجموعه عمارت مسعودیه تهران به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *