معرفی کاخ خورشید کلات نادری

65,000 تومان

در این بخش یک فایل Word از معرفی کاخ خورشید در کلات نادری به همراه تصاویر نقشه های بنا و عکس های آن برای دانلود ارائه شده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

جهت دانلود، می توانید فایل را به سبد خرید اضافه کنید. همچنین، برای دانلود نقشه های اتوکدی کاخ خورشید کلات به این لینک مراجعه کنید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word از معرفی معماری کاخ خورشید کلات نادری، به همراه تصاویر نقشه های بنا برای دانلود ارائه شده است.

بر اساس منابع موجود ازجمله کتاب نادرنامه و با توجه به اسناد مالکیت، این بنا به دستور نادرشاه افشار و احتمالاً به مباشرت کریم‌خان زند ساخته‌شده است. شکل ساختمان و معماری بنا، همچنین نقوش حجاری‌شده شامل میوه‌های آناناس و موز و انواع طوطی بر نمای این بنا، موجب شده تا برخی از کارشناسان بنا را کار معماران هندی و یا حجاری‌های آن را از آثار هنرمندان هندی بدانند.

داخل فضاها و نمای این بنا در اواخر سلطنت نادر با سنگ‌هایی پوشیده شد که حجاری آن‌ها در سال ۱۱۶۱ با کشته شدن نادر ناتمام ماند. در زمان فتحعلی شاه قاجار به دستور حکّام جلایر، این بنا برای استفاده به‌صورت کاخ ساماندهی شد. در این زمان در بعضی از ایوان‌ها نقوش اسلیمی پیشین با اندود گچ پوشیده و با نقّاشی‌های جدید تزیین شد.

کاخ خورشید درون باغ بزرگی قرارگرفته که قسمت‌هایی از محوطه‌سازی آن تا به امروز شناخته‌شده است. این محوطه‌سازی شامل هشت حوض و جوی‌ها و فواره‌های سنگی است که بر گرد عمارت حلقه‌زده‌اند. همچنین جوی دیگری که از سوی غربی به این حلقه می‌پیوندد و آب نمای طویلی که در سوی شرقی و در سطح پایین‌تری قرارگرفته است. آب مصرفی این باغ به‌وسیله لوله‌های سنگی از فاصلۀ هفت کیلومتری به این محل هدایت می‌شده است.

چهار ایوان، پیرامون فضای گنبدخانه را فراگرفته‌اند که رو به فضای باز بیرون کرده‌اند. گوشه‌های بنا نیز اتاق‌هایی رو به خارج بنا دارند اما با گنبدخانه میانی بنا مرتبط نیستند. سقف ایوان‌ها و اتاق‌های پیرامون گنبد خانه پوشش‌های زیبای رسمی بندی دارند.

در این فایل به تاریخچه، سیر تحول و مشخصات معماری عمارت خورشید پرداخته شده است. علاوه بر این، برای دانلود نقشه های اتوکدی کاخ خورشید کلات به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی کاخ خورشید کلات نادری:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 10.6 مگابایت

تعداد صفحات: 12 صفحه Word

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی کاخ خورشید کلات نادری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *