معرفی کاخ صاحبقرانیه تهران به همراه تصاویر نقشه ها

65,000 تومان

در این بخش یک فایل Word از معرفی معماری کاخ صاحبقرانیه تهران (نیاوران) به همراه تصاویر نقشه های بنا برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری فایل، می توانید آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word با موضوع معرفی معماری کاخ صاحبقرانیه تهران به همراه تصاویر نقشه ها برای دانلود ارائه شده است. در متن توضیحات، به تاریخچه، سیرتحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است و منابع و مآخد متن در انتها درج شده است. همچنین، تصاویر نقشه های پلان، نما، برش و پرسپکتیو کاخ صاحبقرانیه نیاوران به همراه تصاویر داخلی و خارجی عمارت در این مجموعه قرار دارد.

کاخ صاحبقرانیه، در تهران، نیاوران، مجموعه کاخ نیاوران قرار دارد و با شماره 419 در آثار ملی ثبت شده است.

باغ نیاوران در کنار روستای نیاوران قرار دارد که روزی از ییلاقات اطراف شهر تهران بود و امروزه به واسطه توسعه شهر یکی از محلات تهران است. این باغ چهار قنات داشته که بعضی هنوز جاری‌اند: قنات انیس‌الدوله، قنات اندرون، قنات دیوانخانه و قنات محمدرضا. این باغ تفرجگاهی است که پس از احداث عمارت جهان‌نما در زمان فتحعلی‌شاه در اطراف آن شکل گرفت. به تدریج با توسعه باغ بخشی از بافت روستای نیاوران را شامل شد و از سویی گوشه‌ای از روستا داخل باغ شاهی گردید.

عمارت صاحبقرانیه با فضاهای باز اطراف خود احاطه شده است و در محوطه‌سازی فعلی، صورت اولیه باغ‌سازی آن قابل تشخیص نیست.

براساس منابع موجود، بنای فعلی کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین شاه قاجار و به مباشرت حاجی علی‌خان حاجب‌الدوله احداث شده است. در قسمت‌های مختلف بنا آثار هنری در رشته‌های مختلف دیده می‌شود. ازجمله آن‌ها می‌توان به تابلوی نقش برجسته سنگی با امضا محمدابراهيم و نقاشی “حوض صاحبقرانیه” اثر کمال‌الملک و پرده‌های نقاشی اثر محمودخان ملک‌الشعرا، اشاره کرد.

پیش از دوره ناصری بنای قدیمی‌تری در این محل وجود داشت. این بنا در زمان محمدشاه قاجار از یک ایوان رفيع ساده و دو اتاق مجاور هم تشکیل می‌شد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار مجموعه بناهایی شامل: عمارات بیرونی و اندرونی، بناهای دربار، نظارتخانه، کشیک‌خانه، آشپزخانه و قراولخانه در این محل احداث شد. بخش اندرونی شامل چهل تا پنجاه بنا بود که هر یک از چهار اتاق و یک ایوان تشکیل می‌شد.

عمارت بیرونی تنها بنایی است که تا به امروز از این مجموعه باقی مانده است. چنان‌که آمد برخی معتقدند این بنا بر جای بنای قدیمی‌تری ساخته شده اما با توجه به تصاویر باقی‌مانده به نظر می‌رسد که بنای اولیه رواق‌هایی در نمای خود داشته که بعداً این رواق‌ها برداشته شده است.

بخش اصلی بنای فعلی کاخ، عمارتی دو رویه و دو طبقه است که بر سکویی قرار دارد. این سکو در ضلع جنوبی چهار متر از سطح طبیعی زمین بالاتر است و به واسطه یک دیواره سنگی به شیب تند بستر طبیعی زمین در این ضلع مرتبط می‌شود.

مهمترین فضاهای بنا در میانه این عمارت واقع‌اند: حوضخانه در طبقه تحتانی و تالار جهان‌نما در طبقه فوقانی، حوضخانه فضایی صلیبی شکل است که وجود چهار ستون در میانه، بخش مستطیل شکل مرکزی در آن به وجود آورده است. در میانه آن حوضی هشت گوشه قرار دارد.

سقف‌های شیب‌دار مرتفع بنا ارتفاع قابل توجهی به حجم کلی بنا داده‌اند. بخش میانی عمارت که مهم‌ترین بخش بنا است، در نماهای بنا نیز شاخص‌تر است. این قسمت در هر دو نمای شمالی و جنوبی از خط آسمان بنا بالاتر رفته و سقف شیب‌دار بالای آن جلوه بیشتری به آن داده است.

برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر بناهای تاریخی در تهران به این لینک مراجعه فرمایید.

مشخصات فایل دانلودی مجموعه کاخ صاحبقرانیه تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 25.3 مگابایت

تعداد صفحات: 16 صفحه Word و 16 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی کاخ صاحبقرانیه تهران به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *