معرفی معماری کاخ رضاشاهی سعدآباد (کاخ سبز) به همراه تصاویر نقشه ها

26,000 تومان

در این بخش یک فایل Word با موضوع معرفی معماری کاخ رضاشاهی سعدآباد (کاخ موزه سبز) به همراه تصاویر نقشه ها برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری می توانید فایل را به سبد خرید اضافه کنید. جهت اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word با موضوع معرفی معماری کاخ رضاشاهی سعدآباد (کاخ موزه سبز) برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه های نما، برش و پلان کاخ سبز سعدآباد به همراه تصاویر این کاخ نیز در این مجموعه قرار دارد. در این متن به تاریخچه، سیرتحول بنا و نکات معماری آن پرداخته شده است.

کاخ سبز در تهران، در نزدیکی میدان دربند  و داخل مجموعه سعدآباد قرار دارد. کاخ رضاشاهی بر فراز تپه‌ای در مجموعه سعدآباد واقع شده که محوطه‌ای در مقابل کاخ و حوض مدوری در میانه آن قرار دارد. این محوطه با معبر طويلی به محوطه وسیع‌تری راه می‌یابد که در میانه آن حوض ستاره‌ای‌شکلی دیده می‌شود.

سعدآباد در دوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بود. در زمان پهلوی اول با خرید باغ‌ها و خانه‌های اطراف بر وسعت باغ افزوده شد. از جمله تپة علی‌خان والی در این دوره خریداری شد و این کاخ بر روی آن بنا گردید. احداث این بنا از سال ۱۳۰۱ ش تا ۱۳۰۷ ش به طول انجامید. این بنا به خوابگاه رضاشاه و در دوره پهلوی دوم به محل اقامت مهمانان خارجی اختصاص داشت.

این کاخ به دستور پهلوی اول ساخته شده و طراح آن استاد جعفر کاشانی معمار بوده است. از جمله هنرمندان کار تزئینات بنا می‌توان در تزئین خاتم‌کاری از محمد صنیع خاتم شیرازی، در تذهیب از حسین طاهرزاده بهزاد و در آینه‌کاری از جعفر کاشانی معمار نام برد.

طبقه پایین کاخ را -در سال ۱۳۵۰ ش- مهندسان فرانسوی و ایرانی به شکل امروزی آن بازسازی کردند. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ ش این بنا با نام موزه سبز گشایش یافت.

مهم‌ترین فضای بنا، تالار آینه یا تالار حضور است. این تالار فضایی مستطیل‌شکل است که با سقف رسمی‌بندی زیبایی پوشیده شده است. این سقف از ترکیب رسمی‌های متعدد پدید آمده و ده شمسه در درون خود دارد. دیوارها و سقف این فضا با زیبایی و ظرافت آینه‌کاری شده است.

نماهای خارجی بنا تماماً پوشیده از سنگ مرمر است. حجاری سنگ‌های نما و سایر قسمت‌های آن در گوشه‌ها به بنا ظاهری تراش خورده و مستحکم داده است. اختلاف رنگ سنگ‌ها در نمای زیرزمین با نمای طبقه بالا، نمای زیرزمین را به پایه‌ای برای نما تبدیل کرده است.

سقف شیروانی نیز با شکل خاص خود، ارتفاعی مضاعف به بنا بخشیده است. نمای اصلی بنا در ضلع شمالی آن قرار دارد. این نما به سه بخش تقسیم شده است: بخش میانی که کمی جلوتر آمده و دو بخش در طرفین آن. درگاه ورودی در وسط بخش میانی نما با دو ستون سنگی حجاری شده در طرفین درگاه ورودی و دو شیر سنگی در دو سوی آن تشخص یافته است.

برای مشاهده اطلاعات و نقشه های سایر بناهای تاریخی تهران به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری کاخ موزه سبز سعدآباد:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 30.2 مگابایت

تعداد صفحات: 18 صفحه Word و 20 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری کاخ رضاشاهی سعدآباد (کاخ سبز) به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *