معرفی معماری عمارت چهلستون سرهنگ آباد زواره به همراه تصاویر نقشه ها

26,000 تومان

در این بخش، فایل Word معرفی معماری مجموعه عمارت چهلستون سرهنگ آباد زواره، برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها و پلان مجموعه نیز در این فایل قرار دارد.

برای دانلود فوری فایل می تواند آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word در مورد معماری عمارت چهلستون سرهنگ آباد زواره برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما، برش و پلان کاخ سرهنگ آباد نیز در این مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است.

باغ و کوشک چهلستون سرهنگ آباد، در روستایی با همین نام در نزدیکی زواره قرار دارد. این مجموعه در واقع نوعی باغ شکار با قدمت قاجاری است.

اين باغ در جنـوب روسـتاي سـرهنگ آبـاد در فاصـله حدود 30 كيلـومتري جنـوب شـرقي زواره قـرار گرفتـه است. باني اين باغ و بناهاي آن سـرهنگ مصـطفي قلـي خان سهام السلطنه اول عـرب عـامري از امـرا و خـوانين اردستان در دوره سـلطنت ناصـرالدين شـاه قاجـار بـوده است.

تاریخ ۱۳۰۰ بر گوشه یکی از سنگ‌های مرمر شاه‌نشین بنای اصلی مجموعه دیده می‌شود. براساس منابع موجود، بانی عمارت، مصطفی قلی‌خان سهام‌السلطنه عرب عامری، از امیر تومانان و سرداران دربار ناصرالدین شاه قاجار، بوده است.

بـاغ سـرهنگ آباد از انواع باغ هاي نيمه متقارن با كوشك مفصل كنـاري در امتداد محور فرعي باغ است. سطح باغ بر روي شـيب طبيعـي زمـين (حـدود 3/3 %) قـرار گرفتـه و مطبـق نگرديـده اسـت. ايـن بـاغ شـامل فضاهاي متعددي همچون كوشك، عمارت بادگير، مطبخ، آسياب، حمام، قراول خانه، اصطبل، حياط، برج ديده باني، قنات، استخر و يخچال است.

امروزه از شکل اولیه بنا و تغییراتی که در دوره‌های بعد کرده، اطلاعی در دست نیست. ولی به نظر می‌رسد بنا در طول زمان دچار تغییر و تحولاتی شده و ممکن است بخش‌هایی از آن از بین رفته باشد. در حال حاضر بنا متروک مانده و در اثر مرور زمان و عدم مراقبت، آسیب زیادی دیده است.

بنای امروزی شامل چند بخش است: حیاط میانی، بخش دو طبقه جنوبی و بخش شمالی. حیاط در میانه بنا نشسته و فضاها در چهار ضلع آن شکل گرفته‌اند. این فضاها نسبت به محورهای حیاط، نظم و هندسه دقیقی ندارند. بنا حیاط مستطیل‌شکل کشیده‌ای در میانه دارد که حوضی طویل و باغچه‌های دو سوی آن کشیدگی آن را دو چندان می‌نماید. به طور کلی سطح وسیعی از حیاط را آب و باغچه فراگرفته و نقش منظر دارد. نماهای اطراف حیاط شكل منظمی ندارند و در هر جبهه با توجه به ساختمان آن جبهه از مشخصات خاصی برخوردارند.

جبهه جنوبی حیاط دو طبقه است و مهم‌ترین بخش بنا در طبقه دوم آن قرار دارد. طراحی فضاهای این طبقه به گونه‌ای است که محوری عمود بر محور اصلی حیاط دارند. در این بخش، تالار وسیعی در میانه نشسته و چهار اتاق در دو طرف آن واقع شده‌اند. فضاهایی ستون‌دار، دور تا دور مجموعه تالار و اتاق‌ها را فراگرفته است.

، كوشك اصلي باغ كه رو به سـوي محوطـة اصـلي بـاغ دارد بناي با شكوه دو طبقه اي است كه ايوان ستوندار رو به شرق با تزئينات نما و سقف آن، ايوان باغ چهل سـتون اصفهان را در ذهن تداعي ميكند. در ايـوان جلوي اين عمارت حوض آبـي زيبـا و مرمرينـي وجـود داشته است.

برای مشاهده ی نقشه ها و معرفی معماری سایر کاخ های تاریخی به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی معرفی عمارت چهلستون سرهنگ آباد زواره:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 23.3 مگابایت

تعداد صفحات: 28 صفحه Word و 16 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری عمارت چهلستون سرهنگ آباد زواره به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *