معرفی کاخ عشرت آباد تهران به همراه تصاویر نقشه ها

55,000 تومان

در این بخش فایل Word از معرفی کاخ عشرت آباد تهران به همراه تصاویر نقشه ها و تصاویر بنا برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود، می تواند فایل را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word از معرفی معماری کاخ عشرت آباد تهران به همراه تصاویر پلان و سایر نقشه های این بنا برای دانلود ارائه شده است. عمارت عشرت آباد در تهران، نزدیکی میدان سپاه (عشرت آباد) قرار دارد.

کاخ عشرت آباد به فرمان ناصرالدّین شاه قاجار ساخته و چهار اصله از درختان باغ آن به دست وی غرس شد. ساختمان و طرح درختکاری باغ با نظر حاج علی خان ضیاء الملک (اعتماد السّلطنه) انجام شده است. در منابع مختلف تصاویر متعددی از عمارت عشرت آباد وجود دارد که صورت اوّلیه عمارت و بناهای مجاور آن را نشان می دهد. از جمله این تصاویر می توان به نقّاشی محمودخان ملک الشعرا (مربوط به سال 1297) ، تصاویری در آلبوم بیوتات و کتاب یادداشت هایی از زندگی خصوصی ناصرالدّین شاه اشاره کرد.

باغ عشرت آباد در دوره ناصرالدّین شاه قاجار در بیرون محدوده تهران آن زمان، احداث شد. با توجه به تصاویر باقی مانده مشخص شده است که عمارت چهار طبقه این باغ در کنار استخری مدوّر قرار داشته و بناهایی کوچک و مشابه هم برگرد استخر حلقه زده بودند. تعداد این بناها در منابع مختلف هفده و چهارده ذکر شده است.

نماهای خارجی بنا متشکّل از جرزهای آجری با تزیینات کاشی­کاری درون قاب­هاست که بر پایه ازاره ­های سنگی حجّاری شده قرار گفته است. امتداد جرزها و ستون­ها، قوس بزرگ میانی نما، قوس نیم­دایره ­ای بالای نما و سرانجام کلاهک فراز بام به همراه هم، یک محور میانی قوی در نماهای اصلی بنا ایجاد کرده ­اند.

در این فایل تحقیقی به تاریخچه، سیر تحول بنا و نکات معماری کاخ عشرت آباد تهران پرداخته شده است. برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر بناهای تاریخی تهران به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی کاخ عشرت آباد تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 31 مگابایت

تعداد صفحات: 17 صفحه Word

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی کاخ عشرت آباد تهران به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *