معرفی معماری خانه فروغ الملک شیراز به همراه تصاویر و نقشه ها

35,000 تومان

در این بخش، فایل Word معرفی معماری خانه فروغ الملک برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها و پلان مجموعه نیز در این فایل قرار دارد.

برای دانلود فوری فایل می تواند آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word در مورد معماری خانه فروغ الملک برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه ها شامل نما، برش و پلان خانه فروغ الملک نیز در این مجموعه قرار دارد. در متن این پژوهش به معرفی بنا، تاریخچه، سیر تحولات و نکات معماری آن پرداخته شده است. خانه فروغ الملک در شهر شیراز قرار دارد. این فایل ورد شامل این مطالب است:

  • معرفی خانه فروغ الملک
  • تحلیل و بررسی پایداری در این خانه
  • بعد زیست محیطی
  • بعد اجتماعی فرهنگی
  • معرفی فضاهای خانه
  • اتاق سه دری، اتاق پنج دری، اتاق مخصوص مهمان، مطبخ، آبریزگاه، سردر ورودی و هشتی
  • منابع و مآخذ

خانه فروغ الملک دارای یکی از زیباترین طرح‌ها در نوع خود می‌باشد این خانه مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی و واقع در شیراز می‌باشد.

وجود فضاهای متنوع مانند حوض‌خانه، سه‌دری، پنج‌دری و … که متناسب با نیازهای خانواده بوده است در زمان‌های متفاوت از آن استفاده می‌کردند، و همچنین وجود فضاهایی همچون تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، حوض‌خانه و … امکان تطبیق خانه با شرایط مختلف را فراهم می‌آورد سبب جابه‌جایی فصلی می‌شود.

خانه فروغ الملک دارای یکی از زیباترین طرح‌ها در نوع خود می‌باشد. مجموعه فضاها در حاشیه سه حیاط با محورهای موازی هم و یک حوض‌خانه طراحی شده است.

خانه دارای سه ورودی، یکی از کوچه مهندسی و دو ورودی از کوچه واقع در پشت آن است. این دو ورودی یکی به حیاط خدمه خانه و یکی به حیاط کوچک بیرونی راه دارد و حیاط اصلی خانه به اندرونی خانه اختصاص یافته است و ورود به آن از طریق یک هشتی و یک راهرو به شکل L صورت می گیرد . این حیاط به‌نوعی آرایش دهنده دیگر حیاط‌ها نیز می‌تواند باشد.

در اتاق شاه‌نشین محوری دیگر عمود بر محور اصلی آرایش دهنده این اتاق، حوض‌خانه هشت‌گوش و اتاق ارسی پنج لنگه است. اتاق سه‌دری (پنج‌دری در خانه فروغ الملک) که بیشتر برای خوابیدن بکار می‌رود، به‌اندازه‌ای است که نیاز یک خانواده را برآورده کند. پنج‌دری (شاه‌نشین در خانه فروغ الملک) به‌عنوان اتاق مهمانی بوده است. اغلب خانه‌ها دارای سردر یا درگاه بوده‌اند.

معمولاً دیوارهای بیرونی کاهگلی بوده و فقط سردر مجلل ساخته می‌شده است. تزئینات سردر خانه در میان دیوارهای ساده اطراف دید را به‌سوی در فراخوانده و نمادی از مهمان‌نوازی ایرانیان است.

همچنین وجود کاربندی در سقف این فضا، علاوه بر این که شخص مرحله‌به‌مرحله با تزئینات منزل آشنا می‌شود، ارتفاع محیط را به ارتفاع انسانی نزدیک می‌کند و شخص وارد شونده احساس حقارت نمی‌کند و در همین مرحله فرد فرصتی برای تصمیم‌گیری می‌یابد. ورودی در خانه نقطه عطف دو عرصه خصوصی و عمومی است. ورودی یکی از بااهمیت‌ترین بخش‌های خانة سنتی است.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری خانه فروغ الملک

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 6 مگابایت

تعداد صفحات: 20 صفحه Word و 26 تصویر

تصاویر محصول

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری خانه فروغ الملک شیراز به همراه تصاویر و نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *