معرفی معماری مسجد جامع قائن به همراه تصاویر نقشه ها

60,000 تومان

در این بخش یک فایل Word با موضوع معرفی معماری مسجد جامع قائن به همراه تصاویر نقشه های نما، برش و پلان مسجد جامع قائن برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری فایل آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش یک فایل Word در مورد معرفی معماری مسجد جامع قائن ارائه شده است. تصاویر بنا و نقشه ها و تصاویر پلان مسجد نیز در این مجموعه قرار دارد. در این تحقیق به تاریخچه، سیر تحول بنا، نکات معماری آن و بازسازی و مرمت مسجد جامع قائن پرداخته شده است.

مسجد جامع قائن در مرکز شهر قائن، خراسان جنوبی قرار دارد و با شماره 295 در فهرست آثار ملی معماری ثبت شده است.

مسجد جامع قاین بنائی است عظیم و رفيع و با تاریخی بسیار قدیمی بطوری‌که ناصرخسرو قبادیانی که در سال ۴۴۴ هـ. ق. از این منطقه می‌گذشته در سفرنامه خود از این مسجد جنین یاد می‌کند: قاین شهری بزرگ و حصین است و گرد شهرستان خندقی دارد و مسجد آدینه به شهرستان اندرست و آنجا که مقصوره است طاقی عظیم بزرگست چنان‌که در خراسان از آن بزرگتر ندیدم و آن طاق نه در خور آن مسجد است و عمارت همه شهر به گنبد است.

بنای اولیه مسجد جامع قاين قريب به یقین از آثار تاریخی قبل از اسلام بوده است و عده‌ای معتقدند که محل این مسجد در گذشته آتشکده‌ای بوده است که بعدها در دوران اسلامی بر روی شالوده آن بنائی دیگر ساخته‌اند. یکی از دلائل ارتباط این بنا به پیش از اسلام وجود پادیاوان در حیاط است.

براساس کتیبه‌های موجود، مسجد فعلی به فرمان جمشید بن قارن ساخته شده و در دوره صفویان، به همت صف‌شکن‌خان مرمت شده است. نام استاد معمار، کربلایی اسحق قاینی، در کتیبه مربوط به مرمت بنا دیده می‌شود. سازنده منبر استاد محمد مقیم کاخکی بوده است.

بخش عمده بنای کنونی مسجد از آثار دوران تیموریان است؛ ولی بعضی آثار نشان می‌دهد که اصل بنا مربوط به گذشته‌ای دورتر بوده است. کشف سه پاستون سنگی در نمازخانه مجاور ایوان اصلی، که پایه‌های کنونی نمازخانه بر روی آن‌ها قرار گرفته، و وجود یک ستون، با مقطعی به شکل شبدر چهاربرگ، در این نمازخانه مبین وجود بنایی از دوران سلجوقیان در آن‌جاست.
نویسنده «مسجد جامع قاین» افزوده است که وجود آجرهای تزئینی زیبا و ارزنده از دوران سلجوقیان در بنا این فرض را ثابت می‌کند.

ایوان اصلی دارای یک شاه تویزه و سه تویزه دیگر است، که در داخل تویزه‌ها از تویزه‌های فرعی استفاده شده و برای جلوگیری از نیروی رانشی تویزه‌ها از پشتبندهای شمشیری (پاپیل – پدپیل) استفاده شده و تعداد آن به تعداد تویزه‌ها می‌باشد، بعد از زلزله سال ۱۳۴۷ شمسی از یک شناژ بتنی استفاده نموده و پشتبندهای شمشیری را برداشته‌اند.

مسجد جامع قاین با توجه به خرابی‌هائی که در گذشته در آن صورت گرفته مدارکی را در بر دارد که نشانه‌ای از گذشته‌ها و تعمیرات و دخل و تصرفات در این بناست.

برای دانلود نقشه و یا معرفی سایر مساجد تاریخی می توانید به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی معماری مسجد جامع قائن:

نوع فایل ها: DOCX (ورد قابل ویرایش) و تصویر (JPG)

حجم فایل فشرده: 15.3 مگابایت

تعداد صفحه: 19 صفحه ورد و 18 تصویر.

 

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری مسجد جامع قائن به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *