معرفی باغ حجت آباد وزیر یزد به همراه نقشه ها

65,000 تومان

در این بخش، فایل Word معرفی باغ حجت آباد وزیر یزد به همراه تصاویر نقشه های آن (نما، برش و پلان های عمارت اصلی) برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری فایل، می توانید آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word با موضوع معرفی معماری باغ حجت آباد وزیر و عمارت اصلی آن برای دانلود ارائه شده است. تصاویر نقشه های باغ حجت آباد وزیر، به همراه عکس هایی از بنا نیز در این مجموعه قرار دارد. در توضیحات متن به بانیان بنا، سیر تحول آن و نکاتی درباره معماری آن پرداخته شده است.

باغ حجت آباد وزیر در استان یزد، رضوانشهر، کیلومتر 30 جاده یزد تهران قرار دارد. این بنای تاریخی، با شماره 1827 در فهرست اثار ملی ثبت شده است.

بر اساس سند مالكيت موجود، بانی باغ و عمارت آن میرزا محمد وزیر – حکمران یزد و کرمان در دوره ناصر الدین شاه قاجار – است. برابر شنیده ها معمار بنا استاد علی اوف از معماران معروف زمان خود بوده است.

باغ حجت آباد در دوره قاجار به همراه مجموعه ای شامل کاروانسرا، آب انبار و بازارچه ساخته شد. بنای کاروانسرا تا حدود پنجاه سال پیش وجود داشته و امروزه از بین رفته است. به گفته اهالی، محوطه باغ گل کاری زیبایی داشته و از عمارت آن در بهار و روزهای جشن و مهمانی استفاده می شد.

باغ حجت آباد تقریبا مربع شکل است و ورودی آن در میانه ضلع شمال شرقی باغ قرار دارد. در سوی دیگر باغ و در انتهای محور ورودی، عمارت اصلی باغ واقع شده است. حوض مستطیل شکلی مقابل عمارت داده می شود که از طریق جویی به داخل مرتبط است.

عمارت اصلی، بنایی است که ضلع جنوب غربی آن پشت به دیوار پیرامون باغ و از سه ضلع دیگر رو به باغ است. در میان این بنا فضای حوضخانه ای با قاعدۂ مربع و ارتفاع دو طبقه قرار دارد.

ایوانی بزرگ – که عنصری شاخص در نما و حجم کلی بناست و در ضلع شمال شرقی حوضخانه است – اشراف بنا را به باغ بیشتر می کند. در مقابل این ایوان و در ضلع غربی حوضخانه شاه نشینی در دو طبقه قرار دارد که محور اصلی باغ به آن ختم شده است.

برای دانلود نقشه آب انبار مجاور باغ حجت آباد وزیر به این لینک مراجعه کنید.

جهت مشاهده معرفی سایر بناهای تاریخی یزد و نقشه های آن به این لینک مراجعه کنید. برای معرفی نمونه های دیگر باغ ایرانی این لینک را ببینید.

مشخصات فایل دانلودی معرفی معماری باغ حجت آباد وزیر:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 24 مگابایت

تعداد صفحات: 14 صفحه Word و 18 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی باغ حجت آباد وزیر یزد به همراه نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *