معرفی معماری عمارت بادگیر (کاخ گلستان) به همراه تصاویر نقشه ها

45,000 تومان

در این بخش، فایل Word معرفی معماری عمارت بادگیر (در کاخ گلستان تهران) به همراه تصاویر نقشه های آن برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری فایل می توانید آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده فرمایید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word درباره معرفی معماری عمارت بادگیر (در کاخ گلستان تهران) برای دانلود ارائه شده است. در توضیحات متن این نوشتار، به تاریخچه، سیر تحول بنا، نکات معماری و منابع و مآخذ پرداخته شده است. تصاویر بنا به همراه تصاویر نقشه های نما، برش و پلان عمارت بادگیر نیز در این مجموعه برای دانلود قرار دارد.

عمارت بادگیر در تهران، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ، مجموعه کاخ گلستان قرار دارد و اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار دارد.

در بعضی منابع موجود احداث عمارت بادگیر به دوره فتحعلی‌شاه قاجار نسبت داده شده و آمده که در دوره ناصرالدین‌شاه توسط حاج علی‌خان حاجب‌الدوله تغییراتی در آن صورت گرفته است. در منابع دیگری احداث این بنا از اقدامات ناصرالدین‌شاه ذکر شده است.

عمارت بادگیر چه در دوره فتحعلی‌شاه و چه در دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده باشد، در دوره ناصری تغییراتی در آن رخ داده که در عکس‌های قدیمی بنا قابل تشخیص است. در دوره پهلوی این بنا به وزارتخانه‌های مختلف و مدتی به دفتر نخست‌وزیری اختصاص یافت. در سال‌های اخیر فضای حوضخانه زیرزمین آن مرمت شده است و در حال حاضر به نمایش مجموعه‌ای از عکس‌های دوره قاجار و وسایل عکاسی آن زمان اختصاص دارد.

عمارت بادگیر در جنوب شرقی مجموعه کاخ گلستان و مابین بناهای چادرخانه و کتابخانه سلطنتی واقع شده است. ساختمان این عمارت، بیش از دو طبقه ارتفاع دارد که از طرف شمال به محوطه باغ گلستان نگاه می‌کند و حیاطی اختصاصی در جنوب آن واقع شده است.

مهم‌ترین فضای عمارت، تالار وسیعی -با ارتفاع دو طبقه- است که در میانه بنا قرار دارد. در طبقه پایینی تالار، هر سو اتاقی سه‌دری قرار گرفته است. در فاصله بین فضای تالار و هر یک از سه‌دری‌ها فضایی وجود دارد که گره ارتباطی تالار با فضاهای طرفین است و حکم ورودی این فضاها را نیز دارد.

ستون‌های تالار با نقاشی گل و گیاه تزئین شده است. دیوارهای تالار با طاقچه‌ها قاب‌سازی شده و مملو از تزئینات مختلف آینه‌کاری و نقاشی زرنگار پرکار است. که تنها قسمت باقی‌مانده از تزئینات اصلی بناست. سقف تالار پوشیده از نقاشی همراه با تزئینات آینه‌کاری است و کف تالار با کاشی هفت رنگ مفروش شده است.

در زیرزمین بنا حوضخانه زیبایی به چشم می‌خورد. بخش میانی حوضخانه فضای مستطیل‌شکلی است که شاه‌نشین وسیعی به شکل نیم‌هشت در ضلع جنوبی و شاه‌نشین کوچک‌تری در ضلع شمالی آن قرار دارد.پ

چهار مجرای طویل از چهار گوشه زیرزمین هوای بادگیر را به حوضخانه عمارت بادگیر وارد می‌کند. بادگیر شمال شرقی همچنین با ساختمان کتابخانه مرتبط بوده است. حوضخانه و فضاهای طرفین آن با پنجره‌های مشبک سنگی از باغ گلستان روشنایی می‌گیرند.

برای مشاهده معرفی و نقشه های سایر بناهای تاریخی در تهران به این لینک مراجعه فرمایید.

مشخصات فایل دانلودی عمارت بادگیر:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 35.3 مگابایت

تعداد صفحات: 19 صفحه Word و 22 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی معماری عمارت بادگیر (کاخ گلستان) به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *