معرفی عمارت باغ فردوس تهران به همراه تصاویر نقشه ها

45,000 تومان

در این بخش، یک فایل Word در مورد معرفی معماری عمارت باغ فردوس تهران، به همراه تصاویر نقشه های پلان، نما و برش این بنا برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فایل، می توانید آن را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر، توضیحات و تصاویر پایین صفحه را مشاهده کنید.

توضیحات

در این بخش، یک فایل Word در مورد معرفی عمارت باغ فردوس تهران به همراه تصاویر نقشه ها و عکس هایی از بنا برای دانلود ارائه شده است. در این نوشتار تحقیقی به تاریخچه، سیر تحول بنا و نکات معماری عمارت باغ فردوس پرداخته شده است.

کاخ باغ فردوس (عمارت باغ فردوس) در تهران، شمیرانات، خیابان ولی عصر واقع است و اکنون با کاربری موزه سینمای ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس منابع موجود، حسینعلی خان معیّرالممالک ، داماد فتحعلی شاه قاجار (متوفی به سال 1274) باغ فردوس را بنیان نهاد و پس از او نظام الدّوله دوستعلی خان معیرالممالک فرزند وی (متوفی به سال 1290) به تکمیل آن پرداخت. بر اساس این منابع، بنایی که امروزه از عمارت باغ فردوس باقی است، ازجمله آثار دوستعلی خان می‌باشد. بنجامین در سفرنامۀ خود معمار و طرّاح باغ فردوس را استاد حسین معرفی کرده است.

در سال 1318 میرزا اسماعیل‌خان امین الملک، باغ فردوس را خرید. وی دیوار باغ را نوسازی و بنای آن را مرمّت نمود. همچنین بناهای اندرونی و حمّام را در مغرب باغ احداث کرد.

امروزه عمارت باغ فردوس در میانۀ باغ زیبایی قرار دارد که جزء کوچکی از باغ فردوس اوّلیه است. امروزه درختان کهن‌سال به‌جامانده از باغ اوّلیه را می‌توان در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف باغ فعلی دید که در گذشته جزء مجموعۀ باغ بوده است و قسمت شمال غربی باغ به‌صورت میدانگاهی در مقابل بنا درآمده است. در سوی دیگر استخر بزرگی که مقابل ضلع جنوب شرقی عمارت وجود داشته ازمیان‌رفته است. شیب زیاد زمین موجب شده تا عمارت باغ در ضلع شمال غربی دوطبقه و در ضلع جنوب شرقی سه‌طبقه دیده شود.

تزیینات گچ‌بری پرکار و مفصّلی که دیوارها و ستون‌های ایوان‌ها را پوشانده در هر دو ایوان مشابه است. دیگر قسمت‌های بنا نیز دارای تزیینات مختلفی است که مهم‌ترین و بیشترین آن‌ها گچ‌بری‌های پرکار با نقوش اروپایی است.  سنتوری‌های مثلثی در پیشانی ایوان‌های دو ضلع اصلی، سقف شیب‌دار فراز بنا و همچنین ردیف‌های پلّکان در ورودی عمارت، سلایق معماری دورۀ قاجار و تأثیر معماری اروپایی را در آن به‌خوبی نشان می‌دهد.

برای مشاهده اطلاعات و نقشه های سایر بناهای تاریخی تهران به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی باغ فردوس تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا)

حجم فایل فشرده: 28.2 مگابایت

تعداد صفحات: 17 صفحه Word

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی عمارت باغ فردوس تهران به همراه تصاویر نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *