معرفی کاخ هشت بهشت اصفهان به همراه نقشه ها

48,000 تومان

در این بخش، پروژه تحقیقی در مورد عمارت هشت بهشت اصفهان، شامل فایل Word معرفی معماری بنا، تصاویر کلیه نقشه ها، و پلان و یک نمای اتوکدی آن برای دانلود ارائه شده است.

جهت دانلود فوری، می توانید فایل را به سبد خرید اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد فایل ها به بخش توضیحات و تصاویر پایین صفحه مراجعه فرمایید.

توضیحات

در این بخش، فایل Word معرفی کوشک هشت بهشت اصفهان به همراه نقشه ها برای دانلود ارائه شده است. در متن توضیحی این فایل به تاریخچه، سیر تحول و نکات معماری این بنا پرداخته شده است. همچنین تصاویر مختلف از بخش های معماری و تزئینات بنا نیز آورده شده است. تصاویر کلیه نقشه های کوشک هشت بهشت اصفهان (پلان ها، نماها، برش ها و پلان بام) در این مجموعه قرار داده شده است. همچنین، نقشه یک پلان و نمای شرقی نیز به صورت اتوکدی در این مجموعه قرار دارد.

کاخ هشت بهشت در اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد و با شیوه اصفهانی بنا شده است.

باغی که عمارت هشت بهشت در آن قرار دارد، باغ بلبل نام داشت و در زمان شاه عباس اول صفوی از باغ نقش جهان جدا شد و به نوشته کمپفر به ترتیب توسط پادشاهان صفوی: شاه صفی، شاه عباس دوم و شاه سلیمان، تکمیل گردید. اتمام ساختمان هشت بهشت در باغ مذکور، در اکثر منابع موجود در زمان شاه سلیمان صفوی ذکر شده است و به همین دلیل بانی بنا را نیز همین پادشاه دانسته اند. در کتاب تاریخ اصفهان آمده که در این محل ساختمان مختصری به فرمان شاه عباس صفوی احداث شد و بنای فعلی مربوط به زمان شاه سلیمان صفوی است. در اشعاری که میرزا محمد طاهر نصر آبادی در وصف هشت بهشت سروده به شخصی به نام مقصود با عنوان سر کار عمارت اشاره شده است.

در دوره صفوی و پس از آن جهان گردان و افراد مختلف اعجاب و شگفتی خود را از دیدن باغ و عمارت هشت بهشت بیان نموده اند. ژان شاردن که در دوره صفوی این بنا رادیده، آن را فرح انگیزتر از مجلل ترین کاخ های اروپایی دانسته و می نویسد که در عبور از اتاق ها و شاه نشین های بنا انسان چنان تحت تاثیر قرار می گیرد که هنگام بیرون آمدن از خود بی خود می شود. پاسکال کست که در زمان محمد شاه قاجار از این بنا دیدن کرده نیز می نویسد که هیچ چیز زیباتر از اثری که مجموعه این عمارت در انسان می گذارد وجود ندارد.

به نقل از کتاب تاریخ اصفهان باغ بلبل از باغ چهلستون بسیار وسیع تر بود. مولف رستم التواریخ وسعت این باغ را حدود دو هزار ذرع در دو هزار ذرع نوشته است. چنان که آمد عمارت هشت بهشت در دوره شاه سلیمان صفوی به اتمام رسید و جهانگردانی که در دوره صفوی از این بنا دیدن کرده اند زیبایی آن را ستوده اند.

باغی که امروز عمارت هشت بهشت در آن است، نشان چندانی از باغ بلبلی دوره صفوی ندارد. بنا به توصیف کمپفر در آن زمان خیابان های شمالی- جنوبی باغ با معابر بین باغچه ها تقاطع داشت و در مسیرهای شرقی- غربی آبی از خیابان چهار باغ وارد می شد و به استخرها می ریخت.

فضای میانی کوشک قاعده ای هشت و نیم هشت دارد و گنبد یزدی بندی مذهب بسیار زیبایی آن را می پوشاند. نور دلپذیری که از نور گیر هشت وجهی میانه این سقف به درون می تابد، به چین و شکنج های این طاق نمایش بیشتری می دهد.

نمای خارجی بنا قاب بندی منظم آجری با تزیینات کاشی در پشت بغل ها دارد. در میان نقش این کاشی کاری ها که اکثرا متعلق به دوره صفوی است تصویر وحوش و پرندگان نیز دیده می شود.

برای دانلود معرفی سایر بناهای تاریخی اصفهان و نقشه و پلان آن ها به این لینک مراجعه کنید.

مشخصات فایل دانلودی باغ فردوس تهران:

نوع فایل: Docx (وُرد) و JPEG (تصاویر نقشه ها و بنا) و DWG (یک پلان و نمای اتوکدی)

حجم فایل فشرده: 59.2 مگابایت

تعداد صفحات: 33 صفحه Word و 72 تصویر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی کاخ هشت بهشت اصفهان به همراه نقشه ها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *